Olvasnivaló hétvégére – Villanyautóval Nürnbergbe

Tegnap remek cikkre bukkantam a neten – a Totalcar jóhumorú fiai villanyautó tesztelésre adták a fejüket, egészen pontosan azt akarták kipróbálni, hogyan lehet eljutni Budapestről Nürnberge egy Kia Soul EV-vel. Januárban.

 Én a meleg szobából nagyon nevetek a cikksorozaton, és nagyon-nagyon szurkolok nekik, még ha csak a legvégén kapcsolódtam is be az eseményekbe (ma talán már haza is érnek?). S persze az egyik legérdekesebb része a dolognak a töltőhálózat – ami valószínűleg az egyik legszűkebb keresztmetszete a villanyautók elterjedésének. Amikor elkezdtem vezetni tanulni, és még csak a rutinpályára jártam, de már mindenki azt kérdezgette, hogy “és, veszel majd autót?” akkor eleinte még mondtam, hogy a legjobban egy elektromos autót szeretnék, kb. 16 év alatt össze tudnék spórolni egyet – csak aztán Gabi barátnőm jól leteremtett, hogy “és hova járnál tölteni? Pestre vagy Győrbe?!”. És akkor így elkedvetlenedtem – bár 16 év alatt akár be is töltőállomásosodhat az ország. 

villanyautó totalcar fenntarthato.cafeblog

 S ugyanakkor az egyik kedvenc vloggerem skandináv körútjáról szóló videósorozatában van egy nyúlfarknyi villanás egy norvég parkolóról – ahol szépen állnak és töltődnek a villanyautók, és mondják is, hogy ott állami támogatás igénylehető elektromos autók vásárlására. 

 Az oktatómnak szoktam mondani, hogy én kanapépolitikus vagyok, otthon papucsban simán elmagyarázom bárkinek, hogy hogyan kéne az országot (a világot) irányítani, és persze sokkal jobban csinálnám, mint bármelyik mostani politikus – de őszintén szólva bele se merek gondolni, hogy mi az, ami kívülről nem látszik, és ami miatt ilyen dolgok, mint pl. töltőhálózat kiépítése és állami támogatás villanyautók vásárlására, nem valósulnak meg mindenhol a világon. Mert nekem az lenne a logikus – a kanapén ülve – hogy ha van lehetőség a (városi) lég- és zajszennyezés, meg a nem-megújuló kőolajfogyasztás csökkentésére*, akkor ennek a lehetőségnek a lehető leggyorsabb és a legszélesebb körű elterjedését kell biztosítani – valójában gondolkodás nélkül.

*nem sikerült pontosan visszakeresnem, de a kőolaj-fogyasztásnak kb. a 70%-át teszi ki az üzemanyag-fogyasztás. Ezeken a diagrammokon az európai adatok láthatóak, sajnos csak 2012-ig, de a nagyságrend meg a tendencia így is érzékelhető. (Érdekes adalék a témával kapcsolatban, hogy konkrétan az üzemanyag előállításához is energia kell, nem tudom, hogy ezt beleszámolták-e, de valószínűleg nagyon nem befolyásolja a végeredményt, akár igen, akár nem.)

Illusztráció a Totalcar cikkből

Szójababbal hajtott busz illusztráció

Tovább a blogra »